Osvrt na dokumentarni film „Bošnjaci - genocid u kontinuitetu” FILMSKI VRISAK AVDE HUSEINOVIĆA
Autor: Mr. sci. Džavid Begović Objavljeno: 23. Nov 2016. 19:11:07
Kino dvorana u Sarajevu je bila prepuna ljudi kojima su zaigrale slične slike iz vremena svojih stradanja, u svojim mjestima ili stradanja svojih predaka. Zategnuta lica muškaraca i tihi jecaji žena su bili refleksija zajedničkog bola dok su se na platnu redale slike, događaji, ispovjesti i komentari uglednih historičara, filozofa, uleme, političara, vojskovođa, umjetnika, očevidaca, žrtava. Genocid nad Bošnjacima je trajao u kontinuitetu 300 godina i film o tome bi trebao trajati najmanje toliko: tri stotine godina. Potrebno je bilo uložiti ogroman napor, iskustvo i vrijeme da se sve to strpa u historiju stradanja bošnjačkog naroda i svede na dva sata kontinuiranog filmskog vriska. Fascinirala me je spretnost autora u hronološkom prikazivanju genocida u kontinuitetu gdje se moralo preskakati mnogo, a reći sve. Samo su se mijenjala imena ljudi i mjesta, a akteri su uvijek ostajali isti: i zločinci i žrtve. Pažljivim odabirom ljudi i događaja, autor je uspio prikazati razmjere genocida nad Bošnjacima u vremenu i prostoru te dokazati jasnu, planiranu strategiju za istrebljenje Bošnjaka nakon slabljenja i pada Osmanskog carstva sve do današnjih dana. Posebno me zadivio sluh za pregled karaktera i oblika genocida gdje je fizičko uništenje bošnjačkog naroda samo jedan od njih. Prisilno iseljavanje, ekonomski genocid kroz agrarne reforme, isključivanje Bošnjaka iz vlasti, institucija i obrazovanja, prisilna asimilacija, pokrštavanje, zatiranje kulture i jezika, ubijanje istaknutih bošnjačkih političara, te da su o svemu tome morali da šute, su u filmu naznačeni kao jednako-agresivni oblici genocida. Otpor genocidu je pružan kroz oružani otpor na Nokšiću, u Novom Pazaru, Bosni, kroz pokušaje diplomatskih pregovora, ali i kroz više oblika ljudskih reakcija kao što je dobrovoljni odlazak na mučenje i gubilište ili mudro prihvatanje formalnog pokrštavanja radi očuvanja života. Ne može čovjek a da ne primjeti dostojanstvenu mirnoću govornika svih učesnika koji su govorili o genocidu sa različitih aspekata. No, iz njihove mirnoće su ključali revolt i bol te punili i salu i srca mnogih ljudi koji su sa ove strane ekrana preživljavali i preživjeli istu golgotu, iste scenarije i iste izvršioce.
Pored mene u sali su sjedeli komandanti odbrane Dobrinje Faruk Jabučar, Denis Muminović i Samir Čajić, gazije, jedni od mnogih koji su odlučno stali u odbranu Bosne i nisu dozvolili da se, ono što se događalo na platnu desi i Dobrinji i Sarajevu. To je jedini recept koji će spriječiti dalje genocide, to je jedini jezik koji zločinci razumiju, a koji, ove naše gazije, briljantno govore. Ovaj film je gumica za lažnu historiju koja nam je pisana stoljećima. Ovaj film je, između ostalog, raspršio mit o velikom „heroju“ o kome sam bezbroj puta slušao stihove „Gledala sam sa vrh Koma kuće Marka Miljanova“ , a koji je glavom bez obzira pobjegao u bici kod Nokšića, po cijenu da se udavi u Limu. U filmu je jasno razjašnjeno kako su oni kukavice i zločince pretvarali u heroje. Kako neko od govornika reče, šteta je ovaj film nazvati kapitalnim djelom, jer je daleko iznad toga. Ovaj dokument je cementiranje sjećanja na genocide nad Bošnjacima kroz vjekove. Svi učesnici u realizaciji ovog projekta su se izdigli iznad uljuljkane bošnjačke mase, a posebno iznad bošnjačkih institucija, čiji je ovo zadatak trebao da bude. Ovim filmom Autor i producentska ekipa su sigurno ušali u historiju kao čuvari bošnjačkog pamćenja. Na desetine prethodnih dokumentarnih filmova istog autora i iste problematike su, čini se, bili temelji za ovakvu grotesknu nacionalno-memorijalnu građevinu. Na kraju filma smo šutke izlazili iz kino sale i tek sam tada vidio, od plača podbuhlo lice svoje supruge Sare Sabri. Vidim i druga lica su natopljena suzama, ali i ponosom. Čini se na tim licima je nestalo osjećaja krivice što nismo nestali, osjećaja koji nas je stoljećima opterećivao. |